Livet i Granhammar

2011-08-28
22:47:42

Nu är det slut....

på både sommaren och mina semesterdagar. Efter att ha varit hemma i nästan 8 veckor med två korta jobbperioder emellan känns det ganska skönt att få börja arbeta på allvar igen. Men tråkigt att hösten nalkas för jag tycker att det varit en helt UNDERBAR sommar i år! Mest beroende på att jag fått min drömhund Angus....

Så denna sista dag på semestern gjorde jag en liten dagsutflykt med Angus, min son Yngwie och min kompis Eva med hennes Chinese Crested Powder Puff "Djinghis". Yngwie hade ringt mig tidigare i veckan och berättat att han hittat sin drömhund men han hade aldrig träffat den i verkligheten. Hundrasen heter Xoloitzcuintli med ett lättare namn Mexikansk nakenhund. Jag hade sett sådana på utställning och tyckt dom varit läckrare än dom små Kinesiska Nakenhundarna. Eftersom jag är hundtokig ville jag gärna uppmuntra min son att skaffa hund så småningom. Just nu har Yngwie inte möjligheten men kunde jag vänta 7 år på Angus kan väl han också vänta ett tag. Det är bara att hålla drömmen vid liv och "Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge".

Yngwie hittade en uppfödare otroligt nog utanför Odensbacken. Rasen är numerärt väldigt liten i Sverige och att vi skulle ha en kennel på bara några mils avstånd var för mig otänkbart. Men sådan tur hade vi!  :)) 
Jag ringde M-Ligans kennel och vi var välkomna på ett besök. Så våran dagsutflykt började med ett "studiebesök" för att lära känna Xoloitzuintlirasen. Extra bonus för Eva var att M-Ligan även födde upp Kineser.

Ett smakprov på Mexarna som finns i tre olika storlekar och M-Ligan hade dom alla:

 







En söt kines!


Och en ännu sötare Kinesvalp!

STORT TACK Caroline på M-Ligans Kennel för att vi fick besöka er!



Sedan fortsatte färden mot Julita Gård där vi började med en fikapaus på ett litet mysigt cafe med hemgjorda köttbullsmackor. MUMS! Utsikten ned mot sjön Öljaren var lika delikat som mackorna.
Vi strövade runt i trädgårdarna vid Herrgården och besökte små museer. Julita har en genbank för bla äpplen så det fanns otroligt mycket fina äppelträd som dignade av både mogen och omogen frukt.




När vi kände oss färdiga med Julita Gård och hundarna var trötta for vi vidare mot Fiskeboda som ligger vid Hjälmarens strand. Där hade jag varit några gånger tidigare och tränat apportering med min dåvarande tollare. Vi var hungriga igen så det blev ett besök på resturangen. Vi åt goda lammfärsburgare och drack kaffe.





Egentligen hade vi tänkt gå runt och titta lite på dom fina omgivningarna men Angus var helt färdig och vi kände oss ganska möra vi också. Det blev raka vägen hem istället.

Denna sista semesterdag blev väldigt trevlig !
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: